miercuri, 30 noiembrie 2011

Prius e cu noi



Sponsor: Toyota Romania
Nume proba: Prius
Enunt proba:
In industria auto, tehnologia hybrid este calea de urmat, iar Toyota a dat startul in acest domeniu, Prius fiind primul model auto hibrid de serie din lume. Cum apreciati ca vor schimba masinile hibride regulile industriei auto si comportamentul fiecarui sofer?

 
Culmea dealului, mantelatǎ de pǎdurea de brad, strǎlucea de un verde intens în razele abia limpezite de roua dimineţii. Şoseaua şerpuia liniştitǎ iar asfaltul turnat proaspǎt, neted, oferea  senzaţia unui confort al pneurilor egalat doar de totala siguranţǎ în care mǎ instalasem în scaunul din dreapta şoferului. Cele mai relaxante cǎlǎtorii  le-am avut când în faţa pupitrului de comandǎ, la butoane, a stat Laurenţiu, indiferent ce tip de automobil ar fi condus şi în zona cǎrei cifre pendula acul subţire al indicatorului de vitezǎ.

Personal, nu am condus niciodatǎ o maşinǎ, un defect de vedere nu mi-a permis, dar am rǎmas cu un fel de frustrare de profesionist neîmplinit care trage cu ochiul tot timpul,  procesând datele de la bord. Cu Laurenţiu treaba asta era deja inutilǎ, orice observaţie de-a mea, ar fi primit imediat replica pe mǎsurǎ. Trebuie sǎ recunosc, nu am ce face, el e profesionistul..

          La firma unde lucreazǎ are în primire sute de maşini, de la TIR-uri de transport, la bolizi de curse cu care umblǎ doar el şi patronul. Nu e un statornic (nu fac vorbire de cadrul familial, aici doar Cristina conteazǎ), se-ntoarce acasǎ totdeauna cu altǎ jucǎrie. Le-a încercat pe toate.

Chiar şi maşina personalǎ, indiferent de marcǎ, o schimbǎ cam o datǎ pe an. Nemulţumirea lui cea mai mare, mobilul schimbǎrii e totdeauna,  nu consumul, nu capacitatea motorului, e dacǎ vǎ vine sǎ credeţi, capacitatea  portbagajului. Când plecǎm de-acasǎ toţi, pentru mai multe zile, luǎm dupǎ noi tot felul de lucruri inutile, de la cort ( mǎrturisesc, nu l-am întins niciodatǎ în câmp deschis, Cristinei, chiar dac-am fi la mare, tot îi e teamǎ de urs) pânǎ la undiţe şi bicicleta lui Alex.  Nu ne-ar ajunge sigur, nici un camion.

          De doi ani are însǎ un puseu de statornicie. Şi-a cumpǎrat un Prius, în el suntem acum în croazierǎ cǎtre nordul Moldovei şi Bucovina sǎ vedem mânǎstirile. Ştiu totul despre Prius. Când se încǎlzeşte, Laurenţiu îşi dǎ drumul la vorbǎ ca un îndrǎgostit.

Dupǎ pǎrerea lui maşinile hibride (Hybrid Synergy Drive) sunt deschizǎtoare de drumuri noi şi orizonturi, pentru o planetǎ sufocatǎ de noxe şi copleşitǎ de hergheliile devastatoare ale bolizilor, care nu ţin cont cǎ resursele de carburanţi sunt totuşi limitate.

Grija faţǎ de mediu, în vogǎ oarecum în ultimii ani, cu o clipǎ doar mai devreme decat prea târziu, a pǎtruns, cum era şi firesc, în industria auto. Şi tot firesc mi se pare cǎ primii care s-au trezit au fost cei din Ţara Soarelui Rǎsare, unde cenuşa  si lava vulcanilor activi şi cutremurele i-au fǎcut pe japonezi sǎ preţuiascǎ mediul înconjurǎtor şi sǎ întrevadǎ limita de suportabilitate şi pericolul.

Automobilul Prius a pǎtruns pe piaţǎ în 1997 iar în 2005 a împlinit sufragiile pentru a fi declarat Maşina Anului, ca o recunoaştere a tehnologiei hibride înglobate. Avantajele derivǎ din faptul  cǎ un motor pe benzinǎ poate funcţiona împreunǎ cu un motor electric, reducându-se considerabil emisile CO2 la doar 89 de G/Km.

Într-o dispoziţie jovialǎ şi în nepriceperea noastrǎ, Laurenţiu ne-a explicat cum e cu comutatoarele modului de condus, arǎtându-ne practic ce înseamnǎ un mod EV, adicǎ sǎ conduci pe o distanţǎ de pânǎ în 2 km numai cu motorul electric, practic fǎrǎ combustibil şi fǎra noxe; un mod Eco, cu pedala acceleraţiei moderat apǎsatǎ pentru o economie generoasǎ de combustibil şi un mod Power, când maximizezi puterile: şi a motorului convenţional şi a celui electric, ca sǎ ai o acceleraţie mai promptǎ, Prius oferind în acest caz o putere combinatǎ de 136 CP şi accelerând pânǎ la 100 Km /H în 10,4 secunde.

Prius înglobeazǎ în el un vârf de tehnologie, astfel cǎ toate analizele pentru modul de condus se fac automat în procesoarele de la bord, alegând singure accelerarea potrivitǎ pentru a decide dacǎ sǎ meargǎ în modul electric, pe benzinǎ, sau combinat. Ca şofer, doar conduci relaxat volanul şi eventual un fir al discuţiei.

Dupǎ ce ai depǎşit aglomeraţia urbanǎ din Bucureştiul nostru imposibil, unde modul electric şi-a demonstrat cu brio valenţele, v-ati convins dimineaţǎ de reacţia lui sclipitoare, pe drumul lung în mers de croazierǎ, cum suntem acum, ai toate premizele unui consum de 3,9 litri pe suta de km. Ne ajunge rezervorul circa 1200 de km. Cu un plin facem în câteva zile, cum ne-am propus, tot traseul.

Mǎ gândeam cum te poate transforma accesul la tehnologie, cum îţi activeazǎ resursele de inteligenţǎ si civilizaţie. Estetic, interiorul plin de eleganţǎ, utilitǎţile la care ai acces, întreg ambientul, desfǎsurarea silenţioasǎ a drumului din faţǎ ta, ocolind pintenul înpǎdurit al dealului pe care se aliniazǎ tulpinile drepte cu cetina  înfiptǎ spre cer, lacul a cǎrui oglindǎ se zǎreşte lucind în vale, neclintit şi limpede, toate aceste minunǎţii le stǎpânim noi, ni s-au dat ca sǎ ne bucurǎm de ele şi sǎ le pǎstrǎm.

Cu mişcǎri legate, line, parcǎ mângǎind volanul, Laurenţiu a parcat lângǎ şosea, într-un luminiş, pentru micul dejun pe iarbǎ. Înaintea noastrǎ şi alţii fǎcuserǎ acolo popas. O grǎmada de pet-uri şi cutii de conserve parcǎ se lǎfaiau într-un tablou cu naturǎ moartǎ, pictat de un pictor expresionist nebun. Astea, in timp ce inginerii de la Toyota se chinuie sǎ dezvolte sistemul Eco-VAS de supraveghere a întregului ciclu al vehiculului, de la producţie şi pânǎ la casare, analizând cantitatea de materiale care pot fi recuperate în momentul casǎrii, precum si reducerea emisiilor în ciclului de viaţǎ al vehiculului.

Am strâns într-un sac resturile rǎmase pe şevaletul artistului şi l-am rezemat dincolo de Prius (sǎ nu uitǎm sǎ-l luǎm la plecare!) ca sǎ nu-i stricǎm imaginea elegantǎ, aerodinamicǎ, argintie, dejunând în tǎcere.


Postare in cadrul concursului SuperBlog 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu